السبت، 21 مارس 2015

الكنيسة تعترف بدير الأنبا مكاريوس الريانى وتبدأ اجراءات التفاوض مع الدولة


الأهرام الكندى
بدأت الكنيسة القبطية الأرثوذكسية خطوات الاعتراف بالتجمع الرهبانى فى وادى الريان بالفيوم كدير يحمل اسم الأنبا مكاريوس السكندرى. وكلف البابا تواضروس الثانى، بابا الإسكندرية وبطريرك الكرازة المرقسية، مساء أمس الأول، الراهب القس إيسيذوروس المقارى، بمسئولية التدبير والرعاية الروحية للتجمع الرهبانى، مع استمرار اللجنة الإدارية المسئولة عن الدير فى أداء مهامها، وتضم: «الأنبا أبرام أسقف الفيوم، والأنبا مكاريوس الأسقف العام بالمنيا، والأنبا إرميا الأسقف العام». ويعد قرار «تواضروس» الخطوة الثانية فى طريق الاعتراف بالدير، حيث إن الكنيسة تضع 5 شروط للاعتراف بالأديرة، هى: وجود تجمع رهبانى، ووجود مدبر إدارى وروحى تسميه الكنيسة، إضافة إلى إثبات ملكية الأرض التابعة للدير، ورفع تقرير اعتراف من لجنة الأديرة والرهبنة بالمجمع المقدس، وأخيراً يصدر قرار رسمى من المجمع بالاعتراف بالدير. وفى إطار الخطوة الثالثة المتعلقة بملكية الأرض، التى تبلغ مساحتها 13 ألف فدان، كشفت مصادر، لـ«الوطن»، عن أن الكنيسة عرضت على الحكومة التنازل عن 10 آلاف فدان من مساحة الدير لصالح الدولة، على أن يجرى تقنين الـ3 آلاف فدان الأخرى باسم الدير، والاعتراف بملكيته للأرض قانونياً. وكانت الكنيسة قد انتقدت موقف بعض رهبان الدير بداية الشهر الحالى، على خلفية اعتراضهم على إنشاء الطريق الإقليمى «الفيوم – الواحات»، وهدم سور الدير الذى يمتد على مساحة 8 كيلومترات، واستبعدت المدبر الروحى السابق للدير القس اليشع المقارى، أكتوبر الماضى، واتهمته بالتسبب فى تطور الأزمة.

الجمعة، 20 فبراير 2015

صعبان عليّا منك - مشاعر أب




صعبان عليّا منك يارب ..
دانا عمرى مابخل بيه عليك
بس كان عشمى زيّ اى اب
اخده فى حضنى قبل ماتاخده ليك ..

ماهو انت فى الاصل اديتهونى
يعنى هو بس كان عندى ضيف
بس غصب عنى اتعلقت بيه
و يا حبّة عينى كان ضيف خفيف ..

طب كنت قوللى انه مش هيطوّل
كنت حتى عملت حسابى
او اخدت بالى من الاول
وماخليتوش اغلى احبابى ..

بس اقولك .. انت برضه كريم
وريتنى معاه احلى ايام
ولا عمره كان شقى ولا لئيم
وكان كلامه احلى كلام ..

كان نفسى يكبر قدام عينى
ولا يتغرّب عشان القرش
غصب عنى ماكانش بإيدى
انى اقوله خليك ماتسافرش ..

بس اهو سافر عشانى واللى ليه
امه واخواته وصبية حبّها
عشان يحقق اللى حلم بيه
انها تملا قلبه ويسكن قلبها

بس خلاص الواد غاب وراح
ولا عدت هاقوله انا مستنيك
سافر وسابنا كلنا فى جراح
ومن برة برة خد طريقه ليك

انا عارف انه دلوقتى عندك
وأكيد مبسوط باللى هو فيه
بس عشمى يارب فى حنيّة قلبك
قلبى هيقف .. هاموت عليه

اقولك ع اللى واجعنى كمان
لما شوفته على البحر لابس خفيف
رن صوته الصغير فى الودان
مش هتودينى يابا البحر فى الصيف

اديك روحت يا عينين ابوك
بس من غير ماتاخدنى معاك
ولا هان عليهم حتى يدفّوك
قال ايه واقفين يتصوّروا معاك

وقال ايه رافعين سلاحهم عليك
فاكرينك جبان هتخاف زىّ العيال
مايعرفوش انى يوم مالمست ايديك
قلت لهم ولدى دا سيد الرجال

قتلوك وانت قدامهم اسد
قاعد بتدعى للى خلقهم وخلقك
فكرتنى بيوم ما قالولى دا ولد
ربنا يخلّى ولا عمره يفارقك

بس اديك سبتنى يا ابن ابوك
ولا فرق معاك حالى انا وامك
وياريتهم قتلوك ورجعوك
كنت ابوس راسك واضمك

يارب انا قلبى على ولدى موجوع
شحّتنى بس صبر على صبرى
مش هاقولك ليه البكا والدموع
ولا هاقولك ليه طوّلت فى عمرى

هاقولك انه من يوم ماسافر
واحشنى صوته .. ماباعرفش انام
رجايا فيك تلبّى لى طلبى
اشوفه حتى لو فى المنام

والكلام ده اكيد حقيقى جدااا ...